RME HDSPe MADI FX
Opis
HDSPe MADI FX otwiera nowy rozdział zarówno w historii interfejsów audio powstałych w ciągu ostatnich dwóch dziesięcioleci, jak i na liście wielu, wybitnych urządzeń RME. Do tej pory nie istniał jeszcze tak wydajny, wielokanałowy system audio.
HDSPe
MADI FX obsługuje 390 kanałów audio! Trzy porty
wejścia/wyjścia MADI - dwa optyczne i jeden na złączach
koncentrycznych - uzupełniają wejścia/wyjścia AES/EBU i jedno,
analogowe wyjście monitorowe. Na pokładzie dostępne jest też
złącze Word Clock oraz cztery porty wejścia/wyjścia MIDI. Co
typowe dla RME, wszystkie układy i złącza udało się zintegrować w
urządzeniu możliwie małych wymiarów. Do podłączenia karty
potrzebny jest tylko jeden slot PCIe na płycie głównej i jedno
wolne gniazdo w obudowie.
Aby przy
tak dużej liczbie kanałów zagwarantować słynny dla urządzeń RME,
wyjątkowo niski poziom opóźnień w HDSPe MADI FX zastosowano
zupełnie nowy rdzeń modularny Hammerfall Pro Audio
Core. Zaliczany do najnowocześniejszych rozwiązań
technologicznych układ może przetwarzać trzy razy większą ilość
kanałów audio niż poprzednie, flagowe systemy MADI, przy
jednocześnie niższym obciążeniu systemu i ultra niskiej latencji,
zminimalizowanej do poziomu 32 sampli dla współczesnych
komputerów.
Wyrafinowany
system zarządzania wydajnością automatycznie dezaktywuje kanały,
które nie są w danym momencie używane, co zmniejsza obciążenie
procesorów a zwiększa przepustowość pasma. Pomimo, że mamy do
czynienia z profesjonalnym systemem wielokanałowym o liczbie
niemal 400 kanałów, do odtworzenia sygnału w torze stereo
wystarczy wydajność odpowiednia dla standardowych kart
stereofonicznych.
Wraz z nową
technologią rdzenia wprowadzono specjalną wersję TotalMix FX,
miksera dającego możliwość wykorzystania tak ogromnej liczby
kanałów w wydajny i praktyczny sposób. Jeszcze lepiej
zoptymalizowany pod kątem wydajności 4096-kanałowy mikser MADI FX
działa tak płynnie, jak jego 1800-kanałowy odpowiednik w Fireface
UFX. Nowy, szybszy procesor DSP pozwalana uruchomić jeszcze
większą ilość korektorów i kompresorów.
Innowacyjny
układ funkcji w TotalMix ułatwia obsługę tak dużej liczby
kanałów. Dostępna jest też specjalna funkcja ukrycia nieużywanych
kanałów - Hide. Kombinacje ukrycia kanałów można zapisywać w
każdej chwili i przełączać się między nimi za jednym kliknięciem
myszki, na przykład między widokiem kanałów perkusji i pełnym
widokiem kanałów dla całego zespołu.
Silnik
efektowy RME działający w rozdzielczości 192 kHz
umożliwia przetwarzanie ścieżek, bez latencji, przy pomocy
wielu efektów, takich jak korektory, kompresory, pogłos oraz
echo, generowanych bezpośrednio na drodze sprzętowej, niezależnie
od programu typu DAW.
Dzięki
zintegrowanej macierzy TotalMix karta bez problemu może pełnić
rolę rozbudowanego routera MADI. W odróżnieniu od innych
routerów, tutaj każdy kanał można przekierować osobno - nawet z
odrębnymi ustawieniami poziomu dla każdego toru. Struktura
TotalMix zapewnia użytkownikowi pełną elastyczność, więc łatwo
przekształcić nawet najbardziej egzotyczne pomysły konfiguracji w
praktyczne rozwiązania.
Unikalny
tryb SRO, Seamless Redundancy Operation, w
którym wykorzystywane są trzy odbiorniki, wejścia MADI, to rzecz
dla profesjonalistów oczekujących wyjątkowej i całkowitej
niezawodności. W trybie SRO karta pracuje jako pojedynczy moduł
wejściowy MADI i pozwala na zapis do 64 kanałów. W przypadku
problemów z sygnałem na wejściu, sygnał audio dostarczany jest
przez dwa dodatkowe tory wejściowe. W momencie przełączenia na
inne wejście sygnał płynie bez zakłóceń - karta może obsługiwać
nie jedno, ale także dwa dodatkowe źródła sygnału, dla
zapewnienia płynności działania. Nie trzeba nic przełączać ani
synchronizować zegara do innego źródła, a zakłócenia spowodowane
zewnętrznymi problemami minimalizowane są do wielkości kilku
sampli. Kartę, która działa niemal identycznie z systemami
Windows i Mac OS, wyposażono w system aktywnej redukcji jittera
RME SteadyClock oraz w wyjątkowe narzędzie do profesjonalnych
pomiarów i analizy DIGICheck, w tym miernik EBU R128.
Wejścia i Wyjścia
3 x
MADI I/O
MADI FX
wyposażono w trzy - dwa optyczne i jeden koncentryczny – porty
wejścia/wyjścia MADI I/O*. W sumie, jednocześnie dostępne są 192
wejścia i 192 wyjścia w formacie MADI [44.1 i 48 kHz]. Przy
ustawieniu 96 kHz liczba wejść/wyjść wynosi 96/96, zaś przy 192
kHz można korzystać z imponującej liczby 48/48 torów wejścia i
wyjścia.
HDSP MADI
FX udostępnia wystarczającą ilość kanałów audio, by zrealizować
dowolny projekt konfiguracji jaki jesteśmy sobie w stanie
wyobrazić, z zachowaniem dodatkowych zasobów na wypadek
rozszerzenia konfiguracji w przyszłości. Generalnie, dwa zestawy
optycznych wejść i wyjść MADI I/O wystarczą, aby połączyć duży
system studyjny czy zestaw koncertowy za pomocą kabli na znacznej
odległości. Dodatkowe wejście i wyjście koncentryczne MADI I/O
pozwalają maksymalnie wykorzystać możliwości karty i przydadzą
się w razie potrzeby konwersji sygnałów do obu
formatów.
*
Połączenia optyczne zrealizowano na standardowych złączach SC
multi-mode. Złącza koncentryczne są zgodne ze standardem BNC 75
om.
Analogowe
wyjście monitorowe
Na
pokładzie HDSPe MADI FX dostępne jest wyjście analogowe stereo
zapewniające sygnał referencyjnej jakości, z przetwornika RME o
niskiej latencji. Wyjście idealnie nadaje się do podłączenia
słuchawek o wysokiej i niskiej impedancji.
Możliwości
monitorowania sygnałów przy pomocy TotalMix są niewyobrażalne. Do
odsłuchu można skierować sygnał z każdego kanału wejściowego
audio, sygnał nagrywanych ścieżek lub większych sub-miksów.
Korzystając z zaawansowanej funkcji Cue jednym kliknięciem myszki
możemy włączyć w odsłuchu sygnał każdego z 98 możliwych
sub-miksów stereo.
Wejście/wyjście
AES/EBU
Jeżeli
interfejs posiada tylko wejścia/wyjścia MADI, do konwersji
sygnałów do innych formatów cyfrowych lub nawet prostego
połączenia synchronizującego niezbędne są drogie przetworniki
wielokanałowe. Osoby korzystające z MADI zazwyczaj używają też
urządzeń z AES/EBU, które chciałyby w prosty sposób
podłączyć do oprogramowania DAW.
Dlatego
HDSPe MADI FX wyposażono w cyfrowe wejście i wyjście w
profesjonalnym formacie AES/EBU, umożliwiające stworzenie
drugiego wyjścia monitorowego lub połączenia talkback – sprawdzi
się tutaj przetwornik AC/CA taki jak RME ADI-2. W prosty sposób
można też podłączyć zewnętrzny, cyfrowy procesor efektów, bez
konieczności stosowania kosztownego, zewnętrznego konwertera MADI
do AES/EBU.
MIDI
i zdalne sterowanie
HDSPe MADI
posiada cztery porty wejścia/wyjścia MIDI:
- 1 zewnętrzny, złącza dostępne na kablu przejściowym,
- 3 realizowane wewnętrznie w postaci wirtualnych portów MIDI - po jednym porcie dla każdego portu MADI I/O.
Urządzenia
RME MADI na jednym połączeniu mogą transmitować nie tylko 64
kanały audio, ale również typowe sygnały MIDI. To samo dotyczy
HDSPe MADI FX: Do każdego portu MADI I/O wirtualnie w systemie
operacyjnym przypisany jest port MIDI I/O, do którego można
skierować dowolny program MIDI.
Sygnały
MIDI transmitowane są tymi samymi połączeniami i na taką samą
odległość, co dane MADI. Po drugiej stronie kabla MADI, sygnały
MIDI można odtwarzać z urządzeń RME MADI wykorzystując
standardowy port MIDI DIN.
Możliwość
przesyłu MIDI za pomocą protokołu MADI umożliwia także sterowanie
wszystkimi urządzeniami RME MADI, włączając w to monitoring i
konfigurowanie statusu urządzenia. Ta wyjątkowa funkcja sprawia,
że w praktyczny sposób można wykorzystywać transmisję MADI na
dużych dystansach, łącząc komputery główne i urządzenia znacznie
od siebie oddalone - na przykład system FOH ze
sceną.
Wszystkie
moduły można programować nadając im własny identyfikator [ID], co
pozwoli na niezależną kontrolę zdalną wielu urządzeń przy pomocy
pojedynczego kanału MIDI.
Do
sterowania wszystkimi urządzeniami RME MADI firma RME dostarcza
darmowe oprogramowanie dla systemów Windows i Mac. Dla “MIDI
Remote” można wykorzystać każdy dostępny port MIDI w systemie i
zdalnie sterować całym podłączonym sprzętem. Oprogramowanie
obsługuje się zarówno z pozycji panelu przedniego jak i widoku
rozszerzonego - Matrix.
Wejście/wyjście
Wordclock
Zestaw
złączy karty MADI FX dopełniają wejście i wyjście Word Clock z
włączaną funkcją zakończenia łańcucha. Podczas gdy większość
urządzeń bazujących na MADI wymaga dodatkowego połączenia Word
Clock lub AES/EBU, w karcie MADI FX dzięki zastosowaniu algorytmu
SteadyClock sygnał referencyjny zegara pobierany jest
bezpośrednio z sygnału MADI. Pozwala to zredukować ewentualny
poziom jittera do minimum, a co za tym idzie jeszcze lepiej
realizować długie połączenia. Wejście Word Clock przetwarza
sygnały automatycznie z pojedynczą, podwójną lub poczwórną
prędkością.
TotalMix
FX
Centralnym
punktem nowej platformy MADI PCI Express jest TotalMix FX,
sprzętowy mikser DSP działający z rozdzielczością wewnętrzną 46
bitów, którego pełną funkcjonalność można porównać do możliwości
konsolet z najwyższej półki.
W przypadku
interfejsu UFX koncerty można miksować bezpośrednio na poziomie
interfejsu, zastępując typowe, cyfrowe konsolety mikserskie
wykorzystywane na stanowiskach FOH. Z HDSPe MADI FX firma RME
poszła jeszcze dalej, gdyż karta oferuje większą liczbę kanałów i
dodatkowe możliwości połączeń.
Cyfrowe
efekty z zerową latencją
HDSPe MADI
FX wyposażono w ten sam, 192 kHz silnik efektów, jaki znalazł się
w modelach Fireface UFX i UCX. Aby dla blisko 400 kanałów można
było użyć efektów najwyższej jakości, poprawiono wydajność
algorytmu DSP i dobrano wydajniejsze układy FPGA najnowszej
generacji. Lepsza wydajność dają gwarancję, że 4096-kanałowy
mikser będzie reagował tak samo płynnie, jak w innych
interfejsach RME oferujących znacznie mniejszą liczbę
kanałów.
Dla każdego
kanału wejścia i wyjścia dostępny jest zestaw luksusowych
funkcji, tak jak w pełno-wymiarowych, cyfrowych konsoletach.
Efekty dostępne dla kanału to: 3-pasmowy korektor, przestrajany
filtr dolnozaporowy, automatyczna regulacja poziomu, kompresor,
ekspander, funkcja odwrócenia fazy i przełącznik trybu Mid-Side.
Pogłos i efekt Echo można uruchomić dla wszystkich kanałów na
stereofonicznym torze wysyłki/powrotu. HDSPe MADI FX wyróżnia
wśród konkurencji to, że wszystkie efekty da się uruchomić nawet
w trybie próbkowania 192 kHz.
Kompletna
sekcja efektów nie tylko zwiększa funkcjonalność całego toru
nagraniowego, ale też eliminuje konieczność stosowania
oprogramowania, które generuje opóźnienia. TotalMix zastąpi
dowolny zewnętrzny mikser, np. gdy będziemy chcieli stworzyć
różne, wolne od opóźnień miksy z włączoną korekcją i pogłosem -
do odsłuchu w głównych monitorach studyjnych i dla wokalistów
korzystających ze słuchawek w trakcie nagrań.
W sekcji
FX-DSP działa automatyczny system zapobiegający przeciążeniom. W
momencie, gdy procesor DSP nie jest w stanie obsłużyć kolejnego
efektu, układ sygnalizuje to na wyświetlaczu TotalMix. Przy
zmianie do wyższej częstotliwości próbkowania wszystkie efekty
mogące ograniczyć wydajność DSP zostaną automatycznie wyłączone -
dzięki temu nigdy nie dochodzi do przeciążenia systemu DSP. Jest
to też ochrona przed ewentualnym zniszczeniem głośników w skutek
zniekształceń. Co więcej, sprzętowy procesor DSP przy wyliczaniu
poziomów RMS i szczytowego dla wszystkich wskaźników poziomu, w
żaden sposób nie obciąża CPU komputera.
Funkcja
Hide - zarządzanie widokiem
Nowy sposób
zarządzania widokiem kanałów w TotalMix FX ułatwia nawigację
wśród 390 kanałów w warunkach koncertowych i w studiu, w
przypadku, gdy nie potrzebujemy podglądu dla wszystkich torów i
przez cały czas.
Pomimo iż
można w wielu oknach jednocześnie uruchomić podgląd rozmaitych
funkcji miksera, przy liczbie 196 kanałów potrzebny był specjalny
układ interfejsu. Na przykład, aby kontrolować wspólny miks
kanałów 1,2 i 191/192 w tym samym czasie, nieustannie trzeba
przewijać okno widoku w jedną i drugą stronę, gdyż kanałów tych
nie da się zobaczyć jednocześnie w jednym oknie.
Wszystkie
podobne ograniczenia likwiduje funkcja ukrycia śladów Hide. Każdy
kanał można wyłączyć z podglądu - ukryć. W każdej chwili można
też zapisać i przywołać z pamięci zapisane wcześniej ustawienia
widoku.
Na
przykład: na kanałach 73-85 mamy rozłożone ścieżki dla całego
zestawu perkusyjnego, zaś na kanałach 110-114 brzmienia perkusji
elektronicznej. Dzięki funkcji Hide, użytkownik może ukryć widok
wszystkich pozostałych kanałów, zostawiając na ekranie tylko
ścieżki do miksu instrumentów perkusyjnych. Wystarczy raz kliknąć
myszką i kanały 110-114 „przysuną” się do kanału 85 w jednym
oknie. Bez skomplikowanych zabiegów mamy idealny obraz całej
sytuacji.
Za pomocą
funkcji Hide można również usunąć kanały do zdalnej kontroli
poprzez MIDI. Przy pomocy sterowników zdalnych wyposażonych w
kilka suwaków można w ten sposób sterować indywidualnie wybranym
zakresem ze wszystkich 196 kanałów - bez konieczności dodatkowego
przełączania.
Okno
Matrix - wygodny routing sygnałów
Wszystkie
194 kanały wejścia i 196 kanałów odtwarzania bez żadnego problemu
można przekierować i zmiksować do 196 wyjść fizycznych. Te
imponujące dane oznaczają, że dysponujemy najpotężniejszym
routerem/mikserem, jaki kiedykolwiek zaimplementowano w karcie
dźwiękowej i który można wykorzystać w o wiele szerszym
zakresie, niż jako zwykły układ wejścia/wyjścia do komputera.
Przykładowe zastosowanie:
- Krosownica i router połączeń optycznych MADI,
- Konwerter i rozdzielacz połączeń MADI koaksjalnych/optycznych [i na odwrót],
- Redystrybutor, krosownica oraz router MADI.
MADI FX można przemienić w dowolnie programowalny i wygodny router MADI dla zestawów scenicznych i studyjnych. W porównaniu z routerami sprzętowymi, wyrafinowana macierz kanałów TotalMix nie tylko zapewnia maksymalnie wygodny i przejrzysty sposób obsługi, ale także pozwala błyskawicznie wprowadzić zmiany w połączeniach i zestawach, za pomocą kilku ruchów myszką.
Monitoring
W ramach
TotalMix dostępny jest cały arsenał funkcji potrzebnych do
ustawienia systemu monitorowego w nowoczesnym studio lub w czasie
sesji live. W tym zestawie znajdują się: funkcja Dim, wyboru
źródła, przełącznik monitorów, zintegrowany system talkback,
wygodny system podsłuchu Cue, funkcje wyciszenia Mute i Mute FX,
Mono, przełącznik Speaker B i wiele innych.
Zdalne
sterowania TotalMix
Głównymi
funkcjami TotalMix można sterować zdalnie poprzez MIDI, za pomocą
dowolnego kontrolera, który działa w trybie Mackie Control.
Dodatkowo, funkcjami TotalMix zdalnie sterować można też za
pomocą iPada Apple z wykorzystaniem aplikacji emulatorów Mackie
Control, standardowych komunikatów MIDI i za pomocą kontrolerów
typu OSC [TouchOSC, Lemur]. Pozwala to na wygodną kontrolę
bezprzewodową najważniejszych parametrów TotalMix.
Dodatkowe
funkcje
SteadyClock.
Unikalna technologia redukcji jittera gwarantuje niezachwianie
perfekcyjną jakość dźwięku, dzięki czemu urządzenie jest zupełnie
niezależne od jakości zewnętrznych sygnałów taktujących. Wysoki
poziom redukcji jittera sprawia, że przetwornik cyfrowo-analogowy
działa niezależnie od jakości zewnętrznego sygnału
synchronizującego, tak jakby działał przez cały czas zgodnie z
zegarem wewnętrznym. Co więcej, czysty sygnał taktujący ze
zminimalizowanym jitterem dostępny jest na wszystkich wyjściach
cyfrowych.
SteadyClock
pozwala na swobodne ustawienie częstotliwości próbkowania dla
HDSPe MADI FX. Na panelu ustawień dostępne są pola wyboru
najczęściej używanych w świecie audio i video częstotliwości
próbkowania
ICC.
Funkcja Intelligent Clock Control nie tylko pokazuje aktualne
ustawienia wartości dla zegara taktującego, ale także pamięta
ostatnie działające ustawienie częstotliwości próbkowania na
wypadek błędu w sygnale ze źródła zewnętrznego. Inne słynne
funkcje RME, w tym SyncCheck pozwalają szybko wykryć problemy z
zegarem.
DIGICheck.
Wraz z kartą użytkownik otrzymuje unikalny zestaw narzędzi RME do
pomiarów i analizy sygnałów cyfrowych przesyłanych strumieniowo.
Dla komputerów z systemem Mac OS X dostępne są funkcje
analizatora spektralnego a także świetny wielokanałowy wskaźnik
poziomów. Dla komputerów z systemem Windows dostępne są dodatkowo
rejestrator wielośladowy i wyświetlacz danych odtwarzanych z
poziomu oprogramowania.
Do
zastosowania z: HDSPe MADI FX.
OPTO-X to
opcjonalne złącze rozszerzające do karty MADI HDSPe MADI FX
pozwalające powiększyć do trzech zestaw wejść/wyjść optycznych
przy zachowaniu pełnej funkcjonalności.
Podobnie
jak w standardowej karcie rozszerzenia tak i w OPTO-X znajdują
się złącza Word Clock I/O i złącze D-sub dla MIDI, oraz
wejścia/wyjścia AES.
W tym
modelu zamiast dostępnych w standardzie złącz koaksjalnych MADI
dostępne są złącza optyczne MADI I/O.
Razem z
OPTO-X w karcie HDSPe MADI FX można używać trzech optycznych
złączy wejścia/wyjścia MADI.
ZŁĄCZA:
- 1 x wejście i wyjście MADI optyczne,
- 1 x wejście i wyjście MIDI przez złącze D-sub,
- 1 x wejście i wyjście AES przez złącze D-sub.
Dane techniczne
Karta
PCI Express o szer. 1 złącza [wersja z pełnym
zakończeniem, bez przejścia z PCI Express do PCI Bridge],
wersja 1.1.
Przepustowość
łącza 2.5 Gb/s
Pakietowy
przesył danych full-duplex [prędkość transferu do 500
MB/s]
Wszystkie
ustawienia można zmieniać w czasie
rzeczywistym
Automatyczna
i inteligentna kontrola ustawień zegara
master/slave
Źródła
synchronizacji: MADI poł. koncentyczne, MADI optyczne,
AES/EBU, word clock, wewnętrznie
Varipitch:
Sygnał wejściowy lub sygnał zegara
Częstotliwości
próbkowania: 44.1 kHz, 48 kHz, 88.2 kHz, 96 kHz, 176.4
kHz, 192 kHz, zmienne [synchronizacja/word clock]
Zakresy
ustawień sample rate: MADI: 32 kHz - 96 kHz, word
clock: 27 kHz - 200 kHz
Jitter:
< 1 ns, wewnętrznie i dla wszystkich wejść
Czułość
jittera: PLL działa bez problemów nawet dla jittera
100 ns
Narzędzia
DIGICheck: wszechstronne narzędzie pomiarowe, do
analizy i testów
Wejście
word clock: układ adaptacji sygnału [Signal Adaptation
Circuit, działa od sygnału wejściowego 1.2 Vpp], przełączana
opcja przerwania
Wyjście
word clock: BNC, stopień nisko-impedancyjny, 4 Vpp do
75 omów, short-circuit-proof
Wejście
i wyjście MIDI: 2 złącza 5-pinowe DIN
Stereofoniczne
wyjście monitorowe [słuchawkowe]:
- Odstęp od szumu [wartość cyfrowa]: 110 dB RMS nieważone, 113 dBA dla 44.1 kHz,
- Separacja kanałów: > 100 dB,
- Wyjście: gniazdo jack 6.3 mm TRS,
- Impedancja wyjściowa: 75 Ω,
- Poziom wyjściowy dla 0 dBFS: +13 dBu.